VZPOMÍNKY NA MAROKO - JAK JSME ZASE VYBÍRALI TO NEJLEPŠÍ

Do Maroka jsme se naprosto zamilovali. Od písků Sahary blízko hranic Alžíru až po oceán v Agadiru, vždy se tam rádi vracíme. Při každé návštěvě má pochopitelně přednost práce - opakovaně si ověřujeme, že bez řádných kontrol a dohod přímo na místě by to bylo značně obtížné... Přesto se snažíme absolvovat vždy alespoň jeden výlet a rozšiřovat si tak zeměpisné a kulturní znalosti. A protože si myslíme, že přírodní kosmetika je i o větším pochopení surovin, výroby a místní znalosti, chceme se s Vámi podělit o zážitky z podzimního Maroka.

Jen tak na úvod - v Africe jsou ty vzdálenosti tak nějak větší, mapa dost klame. A cesty jsou ne vždy ideální. Maroko je skoro šestkát tak velké jako Česká republika a ze severního bodu na ten nejjižnější to může vzdušnou čarou být skoro 2.000 km. Takže je co vidět! Okolí Agadiru bývá mlhavé, v říjnu jsou však i slunné dny, kdy není problém vyhřát se na krásné dlouhé pláži. Oceán je relativně chladný, ale skákání ve vlnách zabaví asi každého.

I tentokrát jsme zůstávali na pobřeží v Agadiru - argánie rostou zejména v této části Maroka. Po dvou dnech odpočinku jsme se vypravili na první schůzku do kanceláře - podívat se na novinky, jednat o zlepšeních balení (ano, slyšeli jsme, že některé z Vás trápí kapátka), pobavit se o dopravě... Strávili jsme tam přínosné čtyři hodiny a odcházeli s poznámkami, ve kterých byly i nápady na pět nových výrobků na příští rok. Zároveň jsme dohodli, kdy půjdeme do výroby - často končíme povídání pozdě a nemá tak smysl ke strojům chodit.

Zpátky v hotelu jsme se rodinně sesedli a diskutovali o možnostech. Vždy zvažujeme co by bylo pro český trh akceptovatelné, které "příchutě" mají podle nás potenciál a jak případně zaručit soulad přírodního obsahu a požadavků na kosmetické výrobky. Tentokrát jsme na Vaše facebooková vyžádání řešili i šampony, mýdla a masky na vlasy, ale zkrátka nelze zařídit čistě přírodní složení. Momentálně tak zvažujeme, zda má pro nás smysl - přece jen vyznáváme určité hodnoty - např. uvedení výrobku s 95% složkami na trh, kdy zbývajících 5% tam zkrátka zatím vyměnit nelze...

Večer jsme se sešli s našim známým u džusu - máme oblíbený podnik, kde mají dokonalé čerstvé šťávy a probírali možnosti obchodu, života v Maroku, fungování bank... Moc rádi se scházíme s místními lidmi - je to úžasně osvěžující a navíc víme co se kde nového děje. Maroko je na vzestupu a my chceme stále hledat něco nového.

Další ráno jsme jeli do Marakéše. Autobusem cesta zabere cca 3,5 hodiny. Měli jsme dohodnutou schůzku s dalšími prodejci. V Marakéši je poměrně tepleji, navíc byl úplně slunný den... Uhádat taxíka a jede se. Potkali jsme se s mladým kolektivem a ve skladu zkoušeli všemožné oleje - pochopitelně argan, avokádo, ale tentokrát i oleje esenciální. Popovídali jsme si o výrobě, možnostech dopravy, certifikátech.. a odjížděli s hromadou vzorků.

Zbytek dne byl zcela turistický - podívali jsme se na největší mešitu Marakéše - Kutúbija má 64 m a je zkrátka nádherná! Prošli jsme se pak na náměstí mrtvých (Jemma el-Fnaa), dali si tajine a pak se toulali po krámcích a nasávali atmosféru. Zastavovali jsme se různě na čaj a čekali na setmění, kdy se celé náměstí promění v jednu velkou jídelnu a mumraj všemožných lidí. Upřímně - i toto Vám může zabrat celý den a v uličkách okolo náměstí se toulá příjemně (navíc tam není takové horko). Každopádně se nebojte s obchodníky smlouvat! Je to zábava a turistům zkoušejí dát různé ceny. Pár arabských slovíček uvolní atmosféru a Vy se tak budete cítit mnohem lépe.

Zbytek týdne jsme strávili již pouze v okolí, na trhu (no jo, vozíme si koření a nádobí do domácnosti...) a komunikací s našimi obchodními partnery. Každopádně se těšíme až Vám představíme kosmetické novinky (hned jak budou hotoveny etikety, dokumenty z laboratoře a vše zabaleno) a také až se vrátíme zpátky do této kouzelné země...